måndag 23 maj 2011


Sitter här och planerar inför midsommar. Då jag förväntas vara höggravid då den dagen stundas lär planering och struktur inte stå som prio ett om jag känner mig själv rätt. Därför är det bäst att vara ute i god tid.
I fjol var vi medbjudna till Ortholmen i Härjedalen för att fira en jämtländsk midsommar. I år bjuder vi igen  på en riktig småländsk. Då vi alla tycker väldigt mycket om mat är det just det fokus ligger på idag. Ett recept jag tänkte bjuda på tänkte jag även dela med mig av till er. Testa och njut av denna härliga sommarsallad.

Couscoussallad med kyckling
4 -6 personer

Ingredienser

4- 6 Kycklingfiléer
1-2 msk konc kycklingfond
1/3 purjolök (den ljusa delen)
1 ask körsbärstomater (250 g)
1 1/2 dl soltorkade tomater
1/2 dl färskpressad citronjuice
1 dl hackad bladpersilja (går att utesluta)
3 krm chiliflakes (jag använde vanlig chilikrydda)
1 påse babyspenat (65 g) (går att utesluta)
1 påse machesallad
150 g fetaost
ev finstrimlade citronskal

Gör så här

Tillaga couscousen med kycklingfonden enligt anvisning på förpackningen.
Skär kycklingen i bitar och stek tillsammans med smör, pressad vitlök, salt och peppar.
Låt både couscousen och kycklingen svalna innan du blandar den med resten av salladen.

Ansa och skär purjolöken i strimlor. Dela körsbärstomaterna. Skär de soltorkade tomaterna i strimlor.
Blanda couscousen med 3 msk olivolja, citronjuice, purjolök, persilja, tomater och soltorkade tomater.
Krydda med chiliflakes och 1 tsk salt. Vänd försiktigt ner spenatbladen.

Lägg upp couscoussalladen på ett stort fat. Smula över fetaosten. Hyvla över parmesanen. Ringla gärna över lite olivolja och strö ev över citronskalsstrimlor.

Servera med ett gott glas vin alt. mineralvatten smaksatt med en jordgubbe eller två.

Inga kommentarer: