söndag 29 maj 2011

Bart med både ät och drick


Många godsaker på gång men jag känner att jag måste tipsa om två.
Lagade en mycket god rätt igår och till det dracks det ett mycket fint "vin" från självaste systembolaget.
Vinet börjar vi med. Har de senaste månaderna, av förklarliga själ hållt mig från all dryck som på något sätt innehållit spår av alkohol. Resultatet av det är ett omåttligt sug efter dryck som inte heter läsk, cider eller mineralvatten. Tacka vet jag då nyhetsmorgons fredagstips där man numera tipsar om både alkoholdryck samt alkoholfria alternativ. Så gjordes även denna fredag.
Natureo Free Muscat 2010, nr 1912.  
Mitt betyg - Somrigt och gott. Det kommer inhandlas vid fler tillfällen.
Mitt andra tips, som också provlagades igår är denna delikata rätt med asiatisk touche.
Inspirationen kommer från en matblogg som jag är väldans fascinerad av. Där hittar man alltid fina, goda och lite roliga recept som bara måste provas. Små ändringar gjordes dock denna gång då jag inte fick tag i lax. Chansade på kycklingfilé och resultatet blev superbt.
 Käeng ped??
4 personer. 
4 kycklingfiléer
½ tsk salt
2 vitlöksklyftor, finhackade
1-2 msk röd currypasta
1 burk kokosmjölk
1 lime, pressad saft
½ purjolök, skivad
1 pkt (150 g) sockerärtor/sugarsnaps
Bladspenat ca 2 dl
1 röd chili, skivad/hackad

Fräs snabbt purjolök och sockerärtor i en stekpanna. Stek sedan kycklingen (som du skurit i kuber) i en wokpanna och krydda med salt. I en gryta fräser du sedan vitlök och currypasta i lite olja. Tillsätt kokosmjölk och lime och låt allt koka någon minut. Tillsätt grönsaker, kyckling och vänd ned spenatbladen. Toppa med hackad chili.

Till denna rätt serverade jag bandspagetti, men jag antar att ris eller nudlar passar lika bra.
Prova ni också vettja.

Inga kommentarer: